Uswatun Hasanah (21 Mac 2008)

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Sabah tu kat Mana ?


Pagi-pagi lagi, kakak Hasanah tanya umi "Umi, Sabah tu kat mana?"

Untuk kakak Hasanah, jom tengok peta Malaysia ni. Sabh tu kat bahagian atas Sarawak. Yang warna purple tu. Sekarang, kita kat Negeri Kelantan. Maksudnya dalam negara Malaysia. Negara Malaysia mempunyai 14 buah negeri iaitu Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Pulau Pinang, Kedah, Perlis, Selangor, Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan.  

Ape ke pekdah nyer ajar anak 2 tahun tentang negeri-negeri kat Malaysia ni ? Ni la cebisan intelek.



Cebisan intelek adalah ilmu-ilmu kehidupan yang diajarkan untuk anak kecil ajar cepat jadi jenius. Kan bagus bila anak usia dua tahun dah tahu tentang negeri-negeri kat Malaysia, nanti mereka senang nak ingat bila cikgu ajar geografi, sejarah dan sebagainya.

Ajarkan juga bendera, logo negeri di Malaysia. Selain ilmu dunia ilmu agama jangan lupa diterapkan untuk praktikal anak sejak dari kecil. Barulah pintar soleh anak kita. Amin.

4 comments:

Sitisifir10 said...

Dalam rumah kami ada beberapa atlas dan peta Malaysia dan Dunia yang abah diorang belikan untuk tujuan ni jugak...bila anak bertanya rumah kita dimana dan di mana rumah opah, bolehlah tunjuk atas peta cuma yang tak tahannya..."Umi, kan dekat aje, kenapa kita tak boleh pergi setiap hari?? " huhuhu

currentlife2u said...

awak dah dimasukkan kedalam bloglist backlink ...k

ummu uswah said...

to kak siti:
wah bagusnya. mungkin boleh jelaskan jarak atas peta dan jarak sebenar. contoh jarak 1 cm atas peta sama dengan 100km. jd cam ne nak pegi ziarah atuk hari2. tambah-tambah klw kene lalui laut china selatan.

ummu uswah said...

to currentlife2u:
terima kasih :)

Post a Comment