Uswatun Hasanah (21 Mac 2008)

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Stop BF

Alhamdulillah, hasanah dah berjaya diberhentikan susu badan pada usia 3 tahun 4 bulan. Setahun setengah tandem nursing dengan Fadhilah. Sekarang tinggal Fadhilah je yang minum susu ummi. Nak buat macam mana ye untuk pisahkan susu Fadhilah sebelum baby baru lahir. Lagi 2 bulan.

Tapi tandem nursing ni bestnyer banyakkan susu pada awal kelahiran.

Berpuasa Kerana Allah

Salam Ramadhan semua,

Sedetik kita muhasabahkan kembali. Kenapa kita berpuasa kali ini ? Kerana Allah, kerana adat, malu pada manusia atau kerana nak raya? Setiap amal itu dinilai melalui niat dan sejauh mana memenuhi syarat perlaksanaannya. 

Puasa yang terbaik adalah puasa kerana Allah dengan penuh kerelaan agar hasilnya adalah taqwa. Jika kita meneliti hadis ke-2 berkaitan rukun iman, rukun islam dan ihsan, maka kita akan dapat melihat bahawa rukun iman adalah input yang terdiri daripada keyakinan kepada Allah, malaikat, kitab, rasul, hari qiamat dan qada' qadar. Sedangkan rukan Islam adalah proses di mana kita diwajibkan bersyahadah, solat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji dan mengeluarkan zakat.

Jika kita berjaya melakukan proses dgn baik maka hasilnya ialah ihsan yang bermaksud kita merasakan bahawa melihat apa yang kita lakukan. Saat itu kita akan meningkatkan hubungan dengan Allah dan memperbaiki mutu kerja kita.