Uswatun Hasanah (21 Mac 2008)

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Origami


Hari ini, kami ingin berkongsi tentang origami bersama para pembaca. Tentu anda masih mengingati kapal, jet, baju dan pelbagai lagi lipatan kertas yang pernah anda hasilkan di zaman kanak-kanak. Kini, tiba masanya untuk menurunkan ilmu tersebut untuk anak-anak anda.

Tahukah anda bahawa origami merupakan satu teknik lipatan samaada dengan menggunakan kain ataupun kertas. Ia merupakan satu hasil kerja tangan yang sangat teliti dan halus pada pandangan.

Origami merupakan satu kesenian melipat kertas yang dipercayai bermula semenjak kertas mula diperkenalkan pada abad pertama oleh di Cina pada 105 A.D. oleh seorang Cina dikasi yang bernama Ts'ai Lun.

Kertas yang diperbuat dari hancuran tumbuhan dan kain buruk membolehkan kertas dihasilkan dengan lebih mudah dan banyak. Contoh-contoh awal origami yang berasal daripada Cina adalah tongkang Cina dan kotak.

Pada abad ke enam, cara pembuatan kertas kemudiannya dibawa ke Sepanyol oleh orang-orang Arab; dan juga ke Jepun (610 A.D.) oleh seorang sami Buddha bernama Dokyo yang juga merupakan doktor peribadi Ratu Shotoku.

Semenjak itu Origami menjadi popular dikalangan orang Jepun semenjak turun-temurun sehinggakan ke hari ini terutamanya dengan penghasilan kertas Jepun tempatan yang dipanggil Washi.

Layarilah laman sesawang berikut untuk mempelajari lebih banyak origami yang menarik.

Jangan lupa menggunakan kertas warna yang sesuai dengan origami anda. Wujudkan satu ruang untuk mempamerkan hasil kerja anda dan anak-anak. Selamat mencuba .

0 comments:

Post a Comment