Uswatun Hasanah (21 Mac 2008)

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Mengenal Warna & Pasangan


Melipat baju adalah antara aktiviti wajib seorang ibu. Semestinya baju-baju yang bakal anda lipat pelbagai warna. Jadi kongsilah aktiviti ini bersama-sama anak untuk membantunya mengenal warna.

Jika anak anda telah pun mengenal warna, mintakan dia mengambil baju bewarna merah untuk anda. Jadi si anak akan berlari-lari mendapatkan baju merah yang belum dilipat kepada anda. Jika BETUL, ucaplah TERIMA KASIH kepadanya dan lipatlah baju tersebut.

Jika SALAH, ucaplah TERIMA KASIH tapi, perkenalkanlah warna merah kepada anak dengan mengambil baju merah dan ditunjukkan kepadanya. Selepas itu, minta anak ambil baju merah yang lain.

Baju kanak-kanak dan bayi biasanya didatangkan bersama baju dan seluar. Jika anda memegang baju merah anak, minta dia carikan seluar merah untuk baju tersebut. Jadi, anak akan belajar mengenal pasangan untuk baju tersebut.

Anda juga boleh mengajar anak mengelaskan baju-baju tersebut mengikut warna dan hak milik. Untuk level yang lebih tinggi, ajarkanlah anak bagaimana untuk melipat baju dengan kemas.

0 comments:

Post a Comment