Uswatun Hasanah (21 Mac 2008)

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Anak (Toddler) Aktif Fizikal dan Mental

Buat semua pembaca, artikel ini disediakan buat kalian yang sudah mempunyai anak. Seperti biasa, saya seringkali berkongsi pembacaan saya, jadi pembacaan saya kebanyakannya (tak semua) berkisar tentang anak-anak sekitar umur 1-5 tahun kerana

Setiap bayi pastinya berbeza dari sudut sikap dan tingkah lakunya. Ada yang suka bermain sendirian dan ada juga yang gemar bergaul untuk bermain. Namun, ada juga bayi yang lebih cenderung untuk berdiam diri atau kurang bergerak daripada mencuba perkara-perkara baru di sekelilingnya. Untuk menggalakkan bayi kesayangan anda bangun dan bergerak, pastikan ia mempunyai peluang yang banyak untuk melakukan ‘eksperimennya’. Berikan masa, ruang dan kebebasan kepadanya untuk bergerak, meneroka dan bermain dengan aktif, tidak kira samada di dalam rumah atau luar rumah.

Kemudian, cuba kurangkan meletak bayi di kereta sorongnya atau kerusi tingginya. Kerana hal itu akan mengurangkan penerokaannya dan menjadikannya selesa dalam keadaan diam. Sama juga dengan televisyen. Kurangkan masa menonton televisyen untuk menggalakkan anak melakukan aktiviti-aktiviti yang menggerakkan fizikalnya.

Jika anak anda mula merangkak untuk mengambil permainannya, cuba gerakkan permainan tersebut jauh darinya. Pastikan tidak hilang dari penglihatannya. Bayi anda akan merangkak dengan lebih jauh untuk mengambilnya. Jika bayi anda sudah mula merangkak jauh, cuba letakkan sesuatu yang menarik di atas sofa atau meja yang sesuai dan panggil anak anda untuk mengambilnya. Bayi yang gemar memanjat sudah tentu akan menyukai aktiviti ini. biarkan mereka memanjat (dengan pengawasan kita) dan biarkan mereka beraktiviti. InsyaAllah anak anda akan berkembang dengan optimum dari sudut mental dan fizikal.

Salam Mahabbah… =)


http://anakkusayang.com/blog/

0 comments:

Post a Comment