Uswatun Hasanah (21 Mac 2008)

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Tudung Sebagai Wasilah Dakwah


Pada suatu hari, kami sempat untuk hadir ke sebuah majlis perkahwinan tapi sangat mengecewakan apabila pengantin perempuannya tidak memakai tudung, bahkan yang dipakai rambut palsu oren kerinting yang sedondon dengan baju yang dipakainya.

Hati ini ingin sekali menegur tapi suara sekadar menjerit di kerongkong. Alhamdulillah Hasanah yang baru berusia setahun dua bulan banyak membantu. Anak kecil ini lincah ke sana ke mari dengan tudung coklatnya. Mungkin kerana yang memakainya adalah anak kecil, ia membawa impak yang besar buat mereka yang berfikir. Kalau tudung mampu untuk dipakai oleh anak sekecil itu, kenapa tidak mereka yang lebih dewasa?

Banggakah kita melanggar perintah Allah? Masih beralasan belum betul - betul ikhlas, tiada kekuatan dan sebagainya? Adakah kita sentiasa ikhlas setiap kali mendirikan solat atau kita tetap melaksanakannya walaupun rasa terpaksa? Maka saya memohon kepada Allah agar peristiwa tersebut menjadi pengajaran buat kita untuk terus bermujahadah dalam mentaati perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya.


0 comments:

Post a Comment